Hieronder kun je alle veelgestelde vragen, ook wel FAQ genoemd door de engelse term ‘Frequently Asked Questions’, over DynamicCasting en Getdiscovered. Mis je informatie? Neem dan contact met ons op via info@dcasting.nl (opdrachtgevers) of info@dynamiccasting.nl (talenten).
Castingbureau?
Wat doet een Castingbureau?
Een castingbureau zoekt naar de juiste talenten (dat kan een figurant zijn, een model, een acteur of een ander soort talent) voor de opdrachtgevers. Media producenten / opdrachtgevers plaatsen er hun zoekopdrachten en de ingeschreven talenten kunnen zichzelf beschikbaar stellen voor deze veelal betaalde opdrachten.
Wat is GetDiscovered.com?
GetDiscovered.com is een online castingbureau ‘nieuwe stijl’, optimaal gebruik makend van de moderne mogelijkheden van een goede automatisering. Doordat er in sommige gevallen geen ‘levende’ casting director tussen het casting proces zit verloopt dit zo efficiënt mogelijk. Hierdoor is er snelheid en duidelijke 1 op 1 communicatie voor alle betrokkenen.
Veelgestelde vragen over Inschrijven & Profielen
Hoe kan ik mij inschrijven bij GetDiscovered.com?
Je kan je geheel gratis inschrijven door op www.GetDiscovered.com op de knop registreer nu te drukken, rechts bovenin het scherm. Tijdens het inschrijven vragen we je om wat gegevens in te vullen, en moet je een aantal duidelijke foto’s van jezelf toevoegen. We hebben zoveel gegevens van je nodig, omdat onze opdrachtgevers filteren op zoekcriteria zoals geslacht, leeftijd, haarkleur, look, maten, etc… Na het afronden hiervan ben je succesvol bij ons ingeschreven! Indien je meerdere mensen via hetzelfde emailadres wilt inschrijven (zoals bijvoorbeeld jouw gezinsleden/kinderen) dan is dit uiteraard óók mogelijk! Hierover meer bij “Ik wil mijn kind(eren) aanmelden bij GetDiscovered.com”
Wat kost een inschrijving bij GetDiscovered.com?
Bij ons het inschrijven geheel gratis; wij hebben elkaar immers nodig om succesvol te zijn, en vinden het daardoor onzin om jou op te schepen met extra kosten.
Doen jullie aan exclusiviteit? Of mag ik ook ergens anders ingeschreven staan?
Ook geloven wij niet in exclusiviteit (dat je nergens anders ingeschreven mag staan); je kunt je daarom ook inschrijven bij andere castingbureaus. Mocht jij wél bij een bureau ingeschreven staan wat exclusiviteit eist, dan kun je overleggen of zij jou bij ons willen inschrijven; zij maken dan een profiel aan met al jouw profielgegevens, maar met hun eigen contactgegevens. Zo benaderen wij bij mogelijke opdrachten voor jou rechtstreeks jouw vertegenwoordiger/agent/bureau.
Wat heb ik allemaal nodig om mij in te schrijven?
Probeer zoveel mogelijk in te vullen. We zoeken namelijk op die gegevens. Vergeet ook niet om, middels kernwoorden, ook jouw hobby’s/sporten/etc in te vullen; soms zijn wij juist op zoek naar iemand die bijvoorbeeld kan schermen, of een diepzeeduiker is! Dus, hoe meer je invult, hoe groter de kans dat we jou ‘vinden’. Zorg ervoor dat je het telefoonnummer en emailadres hebt ingevuld waarop jij het beste te bereiken bent, zodat je benaderd kan worden voor opdrachten. Het is wel enorm belangrijk dat jouw gegevens up to date en correct zijn.
Het is namelijk bijzonder vervelend, voor zowel jou als de productie, als je van de set gestuurd wordt omdat bijvoorbeeld jouw kledingmaten niet overeen komen met jouw profiel. Je kunt een profiel te allen tijde zelf updaten en bijwerken.
Zijn er eisen met betrekking tot de foto’s?
Goed belichte studio foto’s zorgen ervoor dat je jezelf professioneel presenteert, maar het hebben hiervan is zeker niet verplicht. Met de vaak al hele goede camera’s in de mobiele telefoons kun je met de volgende tips al een heel eind komen:
– Het liefste heb je meerdere foto’s in jouw profiel (profiel, vanaf je middel en hoger, totaaltje). Soms heeft een opdrachtgever voldoende aan een profielfoto, maar soms is het postuur relevant, en willen ze graag een totaal-foto van jou zien.
– Zorg ervoor dat alle foto’s in kleur zijn, en zónder filters/hoofddeksels/zonnebrillen/andere mensen/etc.
– Het is van belang dat je duidelijk herkenbaar bent op de foto en goed te zien is hoe jouw haar zit, vandaar dat je gezicht en hoofd vrij moet zijn van zonnebrillen en hoofddeksels (zoals petten, mutsen, hoeden en hoodies bijvoorbeeld).
– Verschillende gezichtsuitdrukkingen zijn ook fijn!
– Een duidelijke foto in badkleding/ondergoed is geen overbodige luxe voor bepaalde opdrachten, maar zorg er dan voor dat het niet een vakantiekiekje is met meerdere mensen en van alles op de achtergrond.
– Let op de rommel! Soms maken mensen een selfie of een voorstelfilmpje op een plek waarbij de rommel op de achtergrond te zien is. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten 🙂
-Let er op dat de foto’s niet te groot zijn! Je kunt met bijvoorbeeld Paint zeer eenvoudig een foto verkleinen zodat deze qua formaat onder de 1 MB komt, en geen kwaliteitsverlies leidt.TIP: google op het trefwoord “headshot photography” en kijk naar de voorbeelden.
Wat doen jullie eigenlijk met mijn persoonlijke gegevens en zijn deze veilig bij GetDiscovered.com?
Al jouw persoonlijke gegevens worden opgeslagen in ons (digitale) bestand. Je gegevens blijven strikt geheim en zijn enkel zichtbaar voor onze medewerkers en jijzelf. Uit privacy overwegingen kunnen de opdrachtgevers jouw privé-gegevens (zoals adres, telefoonnummer, mailadres, en meer) niet zien.
Pas als je geboekt bent voor een opdracht, waarmee je hebt ingestemd, worden selecte gegevens doorgegeven aan een productie, zoals jouw voor- en achternaam en jouw telefoonnummer. Tevens beschikt Get Discovered over een SSL-certificaat wat data ‘versleuteld’. Jouw gegevens zijn dus veilig bij ons.
Oké, ik heb mij ingeschreven bij Get Discovered. Wat nu?
Nu je een profiel bij ons hebt, kun je rechtstreeks benaderd worden door opdrachtgevers, om te kijken of je interesse hebt in een opdracht. Dit contact zal per mail gebeuren, dus het is handig om jouw mail goed in de gaten te houden. Het kan ook zo zijn dat je zelf oproepen ziet staan op social media, zoals bijvoorbeeld op onze Facebook pagina’s. In deze oproepen staat precies vermeld hoe jij je zélf beschikbaar kunt stellen voor een opdracht.
Ik wil mijn kind(eren) ook aanmelden bij Get Discovered. Hoe doe ik dit?
Je kunt voor ieder kind een profiel aanmaken onder een apart, uniek e mailadres. Zo weet je bij boekingsmailtjes duidelijker WIE van jullie gezin is geboekt (omdat het desbetreffende mailtje naar het desbetreffende emailadres wordt gestuurd), maar hou er dan wel rekening mee dat je elke keer uit en in moet loggen met het desbetreffende profiel wat je wilt bijwerken of aanmelden voor opdrachten. Je kunt alle profielen aanmaken onder één en hetzelfde emailadres. Uiteindelijk is het op deze wijze veel handiger en efficiënter om meerdere profielen te beheren op onze website, maar het heeft wel een klein nadeel: omdat de meeste mailtjes vanuit de site naar meerdere mensen tegelijk wordt verstuurd, weet je nooit zeker voor wie een bepaald mailtje is bedoeld. Als je meerdere profielen hebt aangemeld voor een bepaalde opdracht, krijg je ook meerdere mailtjes waarin staat dat “je” geboekt bent of niet. Dit soort tegenstrijdige mails kunnen natuurlijk tot verwarring leiden. Je mag er nooit vanuit gaan dat iedereen die jij hebt aangemeld geboekt is. Hierbij moet je bij ons navragen wíe er exact geboekt is. Je kunt dit uiteraard ook zelf terug zien op de site. Als je meerdere profielen onder één emailadres hebt staan, mag je er dus nooit vanuit gaan dat EEN email betrekking heeft op ALLEN. Vergeet niet: als je een vraag hebt, kun je ons altijd even een mailtje sturen; wij zijn hier om jou te helpen. Als een kind jonger dan 13 jaar is, worden ook wat bijzondere gegevens (volledige naam zoals vermeld in het paspoort, geboortedatum en BSN-nummer) opgevraagd en doorgegeven aan de productie. Deze informatie is nodig om kinderen aan te melden bij de kinder arbeidsinspectie, de ARBO, iets wat verplicht is bij opnames met kinderen onder de 13 jaar.
Ik heb meerdere mensen ingeschreven staan onder hetzelfde emailadres. Hoe wissel ik tussen profielen?
Rechtsboven naast de naam, staat ‘profielen’. Klik hier op, en je komt nu in een overzicht van alle profielen die onder dit e mailadres geregistreerd staan. Selecteer het profiel wat je wil ‘activeren’. Nu het andere profiel is geactiveerd, kun je dát profiel bijwerken, of aanmelden voor opdrachten. Stel dat je dus twee kinderen wilt aanmelden voor een opdracht, log je eerst in met het ene profiel, en meld je hem/haar vervolgens aan bij die opdracht. Hierna wissel je tussen de twee profielen, en meld je vervolgens de tweede aan. Een kind kan de was doen!
Ik wil mij uitschrijven bij GetDiscovered.com. Hoe doe ik dit?
Jammer om te horen dat jij je wil uitschrijven bij ons. Door in te loggen, kun jij je hele account zelf verwijderen. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven jouw naam staan. Klik hier op, en klik vervolgens op Account verwijderen. Bevestig jouw keuze. Mocht je meerdere profielen onder hetzelfde emailadres hebben staan die je wilt laten uitschrijven, moet je dit per profiel doorlopen. Nadat je je keuze hebt bevestigd, is het profiel verwijderd, en hiermee alle gegevens uit onze database. Je kunt je uiteraard weer geheel gratis inschrijven via onze site, wanneer je via ons benaderd wil worden voor opdrachten.
Hoe voeg ik foto’s toe, en hoe kan ik ze verwijderen?
Als je inlogt op onze website, dan kom je meteen in jouw profiel terecht, en je ziet direct een knopje met foto’s/video’s. Als je daar op drukt zie je een overzicht van al jouw foto’s en jouw video (momenteel kun je nog maar één link toevoegen naar een video). Vanuit dit scherm heb je de optie om een foto toe te voegen, te verwijderen, en te croppen. Hou er rekening mee dat foto’s door ons vierkant te zien zijn, dus het kan zijn dat bijvoorbeeld jouw gezicht niet netjes in het midden komt als je een foto in een ander formaat upload. Als je jouw foto’s kritisch bekijkt, en je vermoedt dat je hier niet meer op lijkt, dan kun je ze beter verwijderen; het is vervelend als de opdrachtgever jou boekt op basis van een foto waar je niet meer op lijkt, want dan mag je weer onbetaald naar huis als ze op de set constateren dat je niet meer inzetbaar bent voor hen (los van het feit dat je mogelijkerwijs hiermee de shoot in gevaar kan brengen, gezien ze nu niemand hebben om mee te draaien). Kinderen veranderen natuurlijk voortdurend, dus het is raadzaam om profielen van kinderen met grote regelmaat bij te werken. Niet alleen veranderen hun (kleding)maten snel, maar ook qua uiterlijk kan er veel verschil zitten binnen een paar maanden. Speciaal voor de heren met (wisselende) gezichtsbeharing: het is geen overbodige luxe om verschillende foto’s in jouw profiel te hebben met een variatie aan gezichtsbeharing als je bereid bent jezelf te scheren voor een opdracht. Op deze wijze kan men goed inschatten hoe je er uit ziet mét en zonder baard. Als jij jezelf opgeeft voor een opdracht, is het dan wél even handig te laten weten hoe jouw baardje er nu bij staat.
Kan ik mijn CV in PDF-formaat toevoegen aan mijn profiel?
Helaas is dat momenteel nog niet een mogelijkheid. Daar hebben wij expres voor gekozen omdat onze ervaring is dat opdrachtgevers er niet op zitten te wachten om per individu CV’s te gaan downloaden (elke extra handeling kost extra tijd, en dat is doorgaans iets wat zij niet hebben). Wél is er een veldje in jouw profiel waarin je de tekst van jouw CV kunt plakken; dit kan bij het veldje Ervaringen/Curriculum Vitae (in tekst). Wellicht dat het in de toekomst mogelijk zal zijn om een CV in PDF-formaat toe te voegen.
Veelgestelde vragen over onze werkwijze
Je staat nu ingeschreven bij Get Discovered. En nu?
Wanneer jouw profiel helemaal is afgerond en ingevuld, ben je ‘zichtbaar’ voor opdrachtgevers. Vanwege de AVG ziet een opdrachtgever enkel jouw foto’s, wat globale informatie (zoals bijvoorbeeld jouw maten) en een ID-nummer. Dat ID-nummer is niet openbaar en is enkel bij ons bekend. Je hoeft je dus geen enkele zorgen te maken dat iedereen zomaar bij jouw gegevens kan, of jouw profiel kan inzien; alleen de opdrachtgevers die bij ons geregistreerd zijn, kunnen jouw foto’s zien.
Aanmelden voor opdrachten.
Je kunt nu op twee manieren aan opdrachten komen: Je kunt per mail benaderd worden of je beschikbaar bent voor een bepaalde opdracht. Je kunt zelf reageren op een opdracht die je ergens ziet staan (zoals bijvoorbeeld op social media of op www.getdiscovered.com ). Wanneer je ingelogd bent op onze website, dan zie je bovenin een knopje met Castingoproepen staan. Als je vervolgens op Nieuw drukt, dan zie je alle oproepen die op dit moment openstaan waarvoor je je eventueel zou kunnen opgeven. Als je op de opdracht klikt, dan krijg je een omschrijving te zien, met alle voorlopige info die er op dit moment bekend is. Pas je in het profiel en ben je beschikbaar? Dan druk je op AANMELDEN. Heb je je aangemeld, maar ben je niet langer meer beschikbaar? Dan loop je dezelfde stappen door, maar ditmaal druk je op AFMELDEN.
Ik heb mijzelf beschikbaar gesteld voor een opdracht. Wat gaat er nu gebeuren?
Nadat jij je hebt opgegeven voor een opdracht, kom je automatisch tussen alle aanmeldingen te staan. De opdrachtgever/productie/regie/eindklant krijgt de voorstellen te zien met jouw foto’s (dus zorg ervoor dat jouw foto’s duidelijk, representatief en up to date zijn). Voordat het duidelijk is wie er geboekt mag worden, gaan dergelijke voorstellen doorgaans langs verschillende teams die graag ook een zegje wil doen hierover. Wist je dat er, afhankelijk van het type productie, toch al gauw 6 mensen een oordeel moeten geven voordat de definitieve selectie vast staat? Hierdoor kan een reactie soms even duren. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je beschikbaar bent en blijft wanneer je je ergens voor hebt opgegeven of het doorgeeft zodra je niet meer kan. Nadat de keuzes zijn gemaakt, ontvang je een mailtje of je wel of niet geboekt bent. Je krijgt dus altijd een mailtje!
Wat houdt u0022call infou0022 in en wanneer ontvang ik deze?
Uiterlijk één dag vóór de draaidag ontvang je van ons altijd de bevestigingsmail met hierin de call info, oftewel een briefing. Hierin staan de definitieve algemene gegevens zoals de locatie en tijden, maar ook bijvoorbeeld de parkeergelegenheid of andere zaken die voor jou belangrijk zijn. Lees deze bevestigingsmail goed door, want vaak vragen wij je nog iets mee te sturen in jouw reactie, zoals jouw IBAN rekeningnummer. Omdat jij zelf mag bepalen op welk rekeningnummer een vergoeding gestort gaat worden nemen wij nooit klakkeloos jouw rekeningnummer van een vorige opdracht over, je kunt tussentijds gewisseld zijn van bank. Tot slot is het belangrijk om op de mail te reageren, omdat onderaan de digitale versie van een quitclaim staat. Bij geen reactie nemen wij altijd even telefonisch contact met je op om het te bevestigen.
Waarom moet ik de hele dag beschikbaar zijn en blijven?
Zodra jij je beschikbaar hebt gesteld voor een opdracht, is het belangrijk dat je beschikbaar bent en blijft tot je hoort of je wel of niet geboekt bent. Zodra je, om wat voor reden ook, niet langer meer beschikbaar bent, dan dien je dit direct door te geven zodat wij de opdrachtgever hiervan op de hoogte kunnen stellen. Dit geldt natuurlijk vóórdat je weet dat je geboekt bent. Als je al geboekt bent, vertrouwen wij er op dat jij er alles aan doet om jouw afspraak na te komen. Wij proberen in oproepen altijd een indicatie aan te geven wat de schatting van tijden voor een opname zijn. Echter, in deze branche is niets zo veranderlijk als een draaidag, en daarom kan het voorkomen dat de tijden (en soms zelfs de locatie) vlak voor de opnames nog aangepast worden. Zoals wij er op vertrouwen dat jij beschikbaar bent en blijft, en tijdig aan ons doorgeeft wanneer hierin iets wijzigt, mag jij er op vertrouwen dat wij jou altijd zo snel mogelijk op de hoogte stellen van nieuwe info omtrent een opdracht.
Ik heb een opdracht gedaan. Wanneer mag ik de betaling verwachten?
De betaling vindt doorgaans ongeveer zes weken na opnamedatum plaats. Officieel is het wettelijke betaaltermijn van castingbureaus maximaal drie maanden, maar wij doen er alles aan om jullie zo snel mogelijk te betalen. Wij betalen zodra de opdrachtgever betaald heeft, en zíj hebben maximaal zes weken na opnamedatum om te betalen. Doorgaans hebben zij niet de gehele betaaltermijn nodig om te betalen, en daarom komt het voor dat wij vaak sneller dan de gestelde zes weken jouw vergoeding aan jou hebben overgemaakt. Omdat wij helaas niet voor alle producties de betalingen kunnen voorschieten, zijn wij helaas genoodzaakt te wachten tot de opdrachtgever betaald heeft. Je mag erop vertrouwen dat wij jullie vergoedingen direct overmaken zodra de opdrachtgever betaald heeft.
Algemene vragen
Wat zijn mijn kledingmaten?
Het kan natuurlijk zo zijn dat je bepaalde kledingmaten van jezelf niet weet. Een handige site waar je een kijkje kunt nemen, voor zowel dames als heren, is https://www.kledingmaten.nl/ en anders anders adviseer ik je om een goede kledingwinkel binnen te lopen om dit na te vragen. De meeste winkels zijn erg behulpzaam hiermee!
Wat is het verschil tussen een confectiemaat en een ‘normale’ kledingmaat?
Doorgaans worden pakken en andere nette kleding nooit gemeten in maten als S/M/L/XL/etc, maar worden ze aangeduid met getallen. Voor heren kan een confectie- of pakmaat bijvoorbeeld 50 zijn, en voor dames kan een pantalon bijvoorbeeld 38 zijn.
Kan ik meerdere video’s uploaden naar mijn profiel?
Op dit moment is het helaas niet mogelijk om video’s te uploaden aan jouw profiel, maar je hebt wel de mogelijkheid om één linkje bij je foto’s/video’s toe te voegen. Wij adviseren om hier jouw showreel aan toe te voegen. Als je meerdere linkjes hebt, dan raden wij je aan om deze onder het kopje Ervaringen/Curriculum Vitae (in tekst) te vermelden.
Wat bedoelen we met “Acteer CV”?
Eigenlijk is het “acteer CV” waar wij om vragen niet zoveel verschillend als een “normale” CV. Net als op een “normale” CV vermeld je op je acteer CV jouw laatste en relevante werkervaring. Zie het als een uitdraai van jouw IMDB-pagina! Op een acteer CV vermeld je dus alleen de relevantie acteer-opleidingen en -opdrachten. Uiteraard zijn wij benieuwd naar jouw creatieve (bijvoorbeeld acteer) CV. Wij vragen jou wel om meer aandacht te schenken aan je uiterlijke kenmerken (maten, speciale kenmerken etc). Daarnaast is je echte leeftijd en speelleeftijd belangrijk om erbij te vermelden. Geef ook je andere kwaliteiten aan (accenten, special skills etc).
Ik heb meegedaan aan een productie. Waar en wanneer kan ik het resultaat terug zien?
Goeie vraag! Vooraf is het lastig te bepalen wanneer een gedraaide productie daadwerkelijk live gaat. Bij commercials is het vaak sneller dan bij series of films. Soms kan een productie een schatting aangeven (vraag dit na op de set), maar hier zit ook geen exacte wetenschap in. Het kan zo zijn dat een publicatie vertraging oploopt, of helemaal niet meer uitgezonden kan worden.
Financieel
Hoeveel verdien ik?
Wij vinden het belangrijk dat iedereen altijd een minimale (onkosten)vergoeding krijgt voor de geleverde diensten, en daarom hebben wij alleen maar opdrachten waarbij je een vergoeding krijgt. Soms zijn dit kleine (onkosten) vergoedingen en soms zijn dit grote bedragen. De grotere bedragen ontvang je vaak bij een commercial of een echte rol. Alle vergoedingen die zijn voldaan, worden gezien als inkomsten (bruto bedragen) en dien je dus op te tellen bij je inkomen bij de belastingdienst. Wij proberen altijd zo transparant mogelijk te zijn wat de vergoeding betreft; het is immers prettig dat het voor iedereen helder is wat de vergoeding is. Daarom vermelden wij altijd wat de totale vergoeding is voor een opdracht. Als er niet expliciet vermeld staat dat je reiskosten apart vergoed worden, dan zit dit al bij de vermelde vergoeding inbegrepen.
Hoe word ik uitbetaald?
Er zijn een paar manieren waarop figuranten worden uitbetaald.
– Contant. Het komt steeds minder vaak voor dat de vergoeding contant op de set wordt betaald. Dat heeft vooral te maken door een belastingtechnische wetswijziging die is doorgevoerd in de afgelopen jaren, waardoor een productie door heel wat hoepels moet springen om dit voor elkaar te krijgen. Die spreekwoordelijke hoepels zijn niet altijd voorhanden, en daarom verdwijnt de contante betaling steeds vaker van de set. Als er niet specifiek vermeld wordt dat een betaling contant is, dan mag je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat de betaling niet contant is.
– Per bank. Dit is de meest voorkomende vorm van betaling. De vergoeding zal met ongeveer zes weken na opnamedatum overgemaakt worden op jouw bankrekening. Hierbij wordt de IB47-regeling gehanteerd. Acteurs, presentatoren en modellen kunnen uiteraard gebruik maken van de IB47-regeling, een verloningservicebureau (denk bijvoorbeeld aan Raakvlak, Tentoo of You Name It!) of zelf een factuur sturen.
Wanneer word ik uitbetaald?
De betaling vindt doorgaans binnen zes weken na opnamedatum plaats. Officieel is het wettelijke betaaltermijn van castingbureaus maximaal drie maanden, maar wij doen er alles aan om jullie zo snel mogelijk te betalen. Wij betalen zodra de opdrachtgever betaald heeft, en zíj hebben maximaal zes weken na opnamedatum om te betalen. Doorgaans hebben zij niet de gehele betaaltermijn nodig om te betalen, en daarom komt het voor dat wij vaak sneller dan de gestelde zes weken jouw vergoeding aan jou hebben overgemaakt. Omdat wij helaas niet voor alle producties de betalingen kunnen voorschieten, zijn wij helaas genoodzaakt te wachten tot de opdrachtgever betaald heeft. Je mag erop vertrouwen dat wij jullie vergoedingen direct overmaken zodra de opdrachtgever betaald heeft.
Hoe zit het met de reis- en parkeerkosten die ik maak?
Onze vergoeding is altijd inclusief reis- en parkeerkosten, tenzij anders vermeldt in de opdracht. Indien er een reis- en/of parkeerkosten vergoeding aanwezig is (indien dit aanwezig is, wordt dit altijd apart specifiek vermeld), dien je de gemaakte kosten direct aan het einde van jouw opdracht aan ons door te geven. Bij treinkaartjes en parkeerkosten dien je een kopie van jouw gemaakte kosten te overhandigen. Dit moet op dezelfde dag van de opdracht gebeuren, omdat onze factuur doorgaans de dag ná de opnamedatum verstuurd wordt.
Wat is een buy-out en/of uitkoopbedrag?
Een buy-out is een vergoeding voor een publicatie van het gezicht van het talent. Een buy-out wordt alleen uitgekeerd als het gedraaide item daadwerkelijk wordt uitgezonden. De buy-out vervalt ook als je eruit geknipt wordt in het uiteindelijke product. Een uitkoopbedrag is het bedrag waar de bemiddelingskosten al vanaf zijn. Let op: de wettelijke belastingen zijn hier nog niet vanaf gehaald.
Op de set – Tips van de pro’s 🙂
Kleding
Zoals je weet moet je doorgaans een aantal setjes kleding mee nemen naar een draaidag. Het is slim om alvast dát aan te hebben waarvan jij denkt dat dat het beste is voor de desbetreffende scène. Het komt dan vaak voor dat er niet eens naar de rest van je kleding gekeken wordt, maar neem wel altijd extra setjes mee, het belangrijk dat je alternatieven mee hebt voor het geval een shirt niet geschikt is. Vaak weet je ook of jouw scenes binnen of buiten zijn. Je doet er echt verstandig aan om ervoor te zorgen dat je thermokleding in je bezit hebt, zodat je dit onder je kleren aan kunt trekken in de koudere maanden bij buitenshoots. Die kleding is tegenwoordig dusdanig dun dat het onder je normale kleding kan zonder dat je dit ziet, maar je wel lekker warm blijft houden. Een extra setje sokken mee is ook altijd verstandig! Door regelgeving is het vaak ongewenst als je logo’s/merknamen zichtbaar hebt op jouw kleding. Probeer daarom altijd met neutrale, (visueel) merkloze kleding aan te komen. Wat verder niet goed werkt op camera: volledige outfits in één kleur, kleding met fijne lijntjes of ruitjes, hele felle kleuren.
Wachten
Op de set is vaak erg lang wachten voor cast en figuratie. Dit heeft zo zijn redenen, maar hoe ga je hiermee om? Neem vooral iets mee waarmee jij jezelf (stil) kunt bezighouden, zoals bijvoorbeeld een boek, of huis/schrijfwerk. Spelletjes en dergelijke worden afgeraden: ten eerste zit niet iedereen daar op te wachten, maar ten tweede kan dit soms zó gezellig worden, dat het geluid overlast brengt op de set. Ook is het dan lastig om snel de aandacht van iedereen te krijgen als productie jou nodig heeft. Ondanks het feit dat je misschien lekker kunt Netflixen op jouw telefoon tijdens het wachten, is het niet handig om iets mee te nemen waarbij je oordopjes in moet doen; zo kun je aanwijzingen van de productie niet (tijdig) horen.
Eten / catering
Zorg ervoor dat je altijd al goed gegeten hebt voordat je op de set aankomt. Op een set zal altijd wel een minimale catering aanwezig zijn met drinken en iets te snacken, maar het kan altijd duren voordat ze klaar zijn met het opzetten van dit hoekje. Het is ook niet geheel onverstandig om ervoor te zorgen dat je zelf iets mee hebt. Zo voorkom je dat je een flauwte krijgt als het allemaal even wat langer duurt. Vandaag de dag proberen ze altijd rekening te houden met allerlei eetgewoonten (bijvoorbeeld vegan), maar ook hierbij is het niet geheel onverstandig om ervoor te zorgen dat je in ieder geval zélf voorzien bent, zeker als je weet dat je een bepaalde allergie hebt. Als je niet voor de volle dag geboekt bent, kan het zo zijn dat jouw scenes precies vóór of ná de lunch is. “Lunch” is een term die gebruikt wordt voor de warme maaltijd. Op elke draaidag is er een lunch voor de gehele cast en crew. Op welk tijdstip de lunch valt, is vooraf nooit bekend. Bij nachtshoots “lunchen” ze soms om 02:00 uur ‘s nachts! Wanneer je mee gaat lunchen, dan merk je al snel dat er een bepaalde volgorde is hoe men gaat opscheppen. Als eerste gaat de crew aan de slag; zij hebben namelijk het kortste de tijd om te lunchen, want ná de lunch moeten zij ervoor zorgen dat alles weer snel is omgebouwd, klaar voor de volgende scène. Nadat de crew heeft opgeschept, is de cast aan de beurt. Onder de cast verstaan wij de acteurs. De reden waarom zij zo snel mogelijk moeten eten, is omdat zij vaak daarna de garderobe en visagie in moeten, (camera)repetities hebben, etc etc. Na het eten hebben zij dus niet zo veel tijd om zich klaar te maken voor de volgende scenes. Tot slot mag de figuratie opscheppen. De figuratie hoeft namelijk pas als allerlaatste op de set te zijn, en zijn doorgaans al de hele dag in de juiste kleding. Veel mensen denken dat de figuranten pas als laatste mogen eten omdat ze niet als volwaardig onderdeel worden gezien, maar gelukkig is niets minder waar; ze willen graag zo efficiënt mogelijk werken zodat de draaidag voor iedereen vlot verloopt.
Mijn vraag staat er niet bij!
Het kan natuurlijk zo zijn dat je nog een bepaalde vraag hebt die hier niet bij staat. Stuur gerust een mailtje naar info@dcasting.nl (opdrachtgevers) of info@dynamiccasting.nl (talenten) wij proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.