Veelgestelde vragen - Casting bureau en modeling agency

INSCHRIJVEN

Dynamic casting of GetDiscovered.com?


Dat is 1 en hetzelfde bedrijf. GetDiscovered.com is onze boekingen website.


Wat kost een inschrijving bij GetDiscovered.com?


Bij ons het inschrijven geheel gratis; wij hebben elkaar immers nodig om succesvol te zijn.


Hoe kan ik mij inschrijven bij GetDiscovered.com? 


Je kan je geheel gratis inschrijven door op www.GetDiscovered.com op de knop "registreer" te drukken, rechts bovenin het scherm. Tijdens het inschrijven vragen we je om heel wat gegevens en moet je een aantal duidelijke foto's van jezelf toevoegen. We hebben zoveel gegevens van je nodig, omdat onze opdrachtgevers filteren op zoekcriteria zoals geslacht, leeftijd, haarkleur, look, maten etc.. Na het afronden hiervan ben je succesvol bij ons ingeschreven!


Indien je meerdere mensen via hetzelfde e mailadres wilt inschrijven (zoals bijvoorbeeld jouw gezinsleden/kinderen) dan is dit uiteraard óók mogelijk! Hierover meer bij  "Ik wil mijn kind(eren) aanmelden bij GetDiscovered.com." - How to become a model - modeling agency


Wat doet een Castingbureau en wat is GetDiscovered.com?


Een castingbureau zoekt naar de juiste talenten (dat kan een figurant zijn, een model, een acteur of een ander soort talent) voor de opdrachtgevers. Media producenten / opdrachtgevers plaatsen er hun zoekopdrachten en de ingeschreven talenten kunnen zichzelf beschikbaar stellen voor deze veelal betaalde opdrachten.


GetDiscovered.com is een online castingbureau 'nieuwe stijl', optimaal gebruik makend van de moderne mogelijkheden van een goede automatisering. Doordat er in sommige gevallen geen 'levende' casting director tussen het casting proces zit verloopt dit zo efficiënt mogelijk. Hierdoor is er snelheid en duidelijke 1 op 1 communicatie voor alle betrokkenen.


Exclusiviteit?


Ook geloven wij niet in "exclusiviteit" (dat je nergens anders ingeschreven mag staan); je kunt je daarom ook inschrijven bij andere castingbureaus. Mocht jij wél bij een bureau ingeschreven staan wat exclusiviteit eist, dan kun je overleggen of zij jou bij ons willen inschrijven; zij maken dan een profiel aan met al jouw profielgegevens, maar met hun eigen contactgegevens. Zo benaderen wij bij mogelijke opdrachten voor jou rechtstreeks jouw vertegenwoordiger/agent/bureau.


Klinkt tof! Ik ga me inschrijven, maar wat heb ik allemaal nodig?


Bij het invullen van het inschrijfformulier zie je vanzelf waarom gevraagd wordt. Denk hierbij vooral aan contact- en NAW-gegevens die van belang zijn; zorg ervoor dat je het telefoonnummer en e mailadres hebt ingevuld waarop jij het beste te bereiken bent, zodat je benaderd kan worden voor opdrachten.

Probeer zoveel mogelijk in te vullen. 

Hoewel jouw exacte afmetingen in centimeters doorgaans niet het meest relevante zijn, is het wel handig om te vermelden welke algemene kledingmaten jij draagt, wat je lengte is, en eventuele verdere uiterlijke kenmerken.


Vergeet ook niet om, middels kernwoorden, ook jouw hobbie's/sporten/etc in te vullen; soms zijn wij juist op zoek naar iemand die bijvoorbeeld kan schermen, of een diepzeeduiker is! Het is wel enorm belangrijk dat jouw gegevens up to date en correct zijn. Het is namelijk bijzonder vervelend, voor zowel jou als de productie, als je van de set gestuurd wordt omdat bijvoorbeeld jouw kledingmaten niet overeen komen met jouw profiel. Je kunt een profiel te allen tijde zelf updaten en bijwerken.


Oké, ik heb mij ingeschreven bij Get Discovered. Wat nu?


Nu je een profiel bij ons hebt, kun je rechtstreeks benaderd worden door opdrachtgevers, om te kijken of je interesse hebt in een opdracht. Dit contact zal per mail gebeuren, dus het is handig om jouw mail goed in de gaten te houden.


Het kan ook zo zijn dat je zelf oproepen ziet staan op social media, zoals bijvoorbeeld Facebook. In deze oproepen staat precies vermeld hoe jij je zélf beschikbaar kunt stellen voor een opdracht.


Ik wil mijn kind(eren) ook aanmelden bij Get Discovered.


Wat leuk! Bij ons is iedereen welkom; alle leeftijden, uiterlijkheden, etniciteiten, etc etc, zelfs de pasgeborenen! Je hebt hierbij deze opties:


1 - Je kunt voor ieder kind een profiel aanmaken onder een apart, uniek e mailadres. Zo weet je bij boeking mailtjes duidelijker WIE van jullie gezin is geboekt, maar hou er dan wel rekening mee dat je elke keer uit en in moet loggen met het desbetreffende profiel wat je wilt bijwerken of aanmelden voor opdrachten.

2 - Je kunt alle profielen aanmaken onder hetzelfde e mailadres. Hierbij moet je bij ons navragen of 1 van jullie gezin is geboekt, of meer gezinsleden. 

Ga er nooit vanuit dat jullie allemaal zijn geboekt. Bij meerdere profielen onder één e mailadres kan je wel handiger wisselen van account. Hierbij moet je dus wel steeds rekening houden met welk profiel 'actief' is. Hierover meer onder het kopje "Hoe wissel ik tussen profielen?".


Om meerdere profielen aan te maken onder hetzelfde e mailadres, maak je eerst een profiel aan op de normale wijze. Nadat het eerste profiel is aangemaakt, kunnen we net zo veel profielen onder dit e mailadres aanmaken als je zelf wilt. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven de naam van dat profiel staan. Naast die naam zie je het woordje "profielen". Klik hier op, en selecteer vervolgens op "profiel toevoegen". Nu kom je weer bij een inschrijfformulier, waar je alle gegevens van de volgende persoon in kunt vullen. Herhaal deze handelingen tot iedereen ingeschreven staat.


Hoe wissel ik tussen profielen?


Door de wijze waarop ons systeem is gebouwd, is het zo dat bij meerdere profielen onder één e mailadres er steeds maar één profiel 'actief' is. Hiermee bedoelen wij natuurlijk niet dat de andere profielen niet zichtbaar zijn, maar als je inlogt, zie je rechtsboven de naam staan van het profiel wat je op dát moment aan het beheren bent. Dit profiel is nu 'actief', en kun je naar hartenlust bijwerken en updaten, en aanmelden voor opdrachten. Als je een ander profiel wilt 'activeren' (omdat je een ander profiel wilt updaten of aanmelden voor een opdracht) dan zul je dus eerst moeten wisselen tussen de profielen.

Rechtsboven naast de naam, staat 'profielen'. Klik hier op, en je komt nu in een overzicht van alle profielen die onder dit e mailadres geregistreerd staan. Selecteer het profiel wat je wil 'activeren'. Nu het andere profiel is geactiveerd, kun je dát profiel bijwerken, of aanmelden voor opdrachten.


Stel dat je dus twee kinderen wilt aanmelden voor een opdracht, log je eerst in met het ene profiel, en meld je hem/haar vervolgens aan bij die opdracht. Hierna wissel je tussen de twee profielen, en meld je vervolgens de tweede aan. Een kind kan de was doen!

(Meer over het aanmelden voor opdrachten onder het kopje "Hoe kan ik mijzelf/mijn kind aanmelden voor een opdracht via de site?")


Foto´s plaatsen: zijn er eisen met betrekking tot de foto's?


Goed belichte studio foto's zorgen ervoor dat je jezelf professioneel presenteert, maar het hebben hiervan is zeker niet verplicht. Met de vaak al hele goede camera's in de mobiele telefoons kun je met de volgende tips al een heel eind komen:


- Het liefste heb je meerdere foto's in jouw profiel (profiel, vanaf je middel en hoger, totaaltje). Soms heeft een opdrachtgever voldoende aan een profielfoto, maar soms is het postuur relevant, en willen ze graag een totaal-foto van jou zien.

- Zorg ervoor dat alle foto's in kleur zijn, en zónder filters/hoofddeksels/zonnebrillen/andere mensen/etc.  - Het is van belang dat je duidelijk herkenbaar bent op de foto en goed te zien is hoe jouw haar zit, vandaar dat je gezicht en hoofd vrij moet zijn van zonnebrillen en hoofddeksels (zoals petten, mutsen, hoeden en hoodies bijvoorbeeld).


- We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: géén filters! Los van het feit dat het er niet uitziet: de bedoeling van de castingfoto's is juist dat iemand die jou nog nooit gezien heeft een duidelijk en representatief beeld krijgt van hoe je er in het echt uit ziet. Dus met elk rimpeltje/pukkeltje/litteken/etc. Ook zijn de zelfs meest subtiele filters van mijlenver te herkennen; als een regisseur/opdrachtgever een dergelijke foto er tussen ziet zitten, dan kun je er donder op zeggen dat je per definitie niet uitgekozen zal worden.

- Zorg ervoor dat jouw foto's goed belicht zijn. Het heeft geen zin als de foto's te donker of te licht zijn, gezien er delen van jouw gezicht weg kunnen vallen.

- Verschillende gezichtsuitdrukkingen zijn ook fijn! We bedoelen hiermee niet een uitgebreide shoot met extreme uitdrukkingen, maar het is prettig als je een paar lachende en een paar neutrale gezichtsuitdrukkingen hebt op de foto's. Foto's waarbij mensen extreem verbaasd/boos/vies kijken, worden zelden gebruikt voor castings, dus bespaar iedereen de moeite en laat die foto's achterwege.

- Een duidelijke foto in badkleding/ondergoed is geen overbodige luxe voor bepaalde opdrachten, maar zorg er dan voor dat het niet een vakantiekiekje is met meerdere mensen en van alles op de achtergrond.

- Let op de rommel! Soms maken mensen een selfie of een voorstelfilmpje op een plek waarbij de rommel op de achtergrond te zien is. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten :-)

Mocht je geen professionele foto's kunnen uploaden, maar enkel met selfies aan de slag willen, dan adviseer ik je om eerst even te googlen op het trefwoord "headshot photography", en bij de afbeeldingen te kijken naar alle voorbeelden. Nagenoeg alle foto's die je hier zult zien, zijn geschikt om als voorbeeld te gebruiken voor jouw eigen selfie.


Voor alle professionele foto's: let er op dat deze niet te groot zijn! Je kunt met bijvoorbeeld Paint zeer eenvoudig een foto verkleinen zodat deze qua formaat onder de 1 MB komt, en geen kwaliteitsverlies leidt.


Wat doen jullie eigenlijk met mijn persoonlijke gegevens en zijn deze veilig bij GetDiscovered.com?


Al jouw persoonlijke gegevens worden opgeslagen in ons (digitale) bestand. Je gegevens blijven strikt geheim en zijn enkel zichtbaar voor onze medewerkers en jijzelf. Uit privacy overwegingen kunnen de opdrachtgevers jouw privé-gegevens (zoals adres, telefoonnummer, mailadres, en meer) niet zien.


Tevens beschikt Get Discovered over een SSL-certificaat. Jouw gegevens zijn dus veilig bij ons. Pas als je geboekt bent voor een opdracht, worden selecte gegevens doorgegeven aan een productie, zoals jouw voor- en achternaam en jouw telefoonnummer.


Als een kind jonger dan 13 jaar is, worden ook wat bijzondere gegevens (volledige naam zoals vermeld in het paspoort, geboortedatum en BSN-nummer) opgevraagd en doorgegeven aan de productie. Deze informatie is nodig om kinderen aan te melden bij de kinder arbeid inspectie, de ARBO, iets wat verplicht is bij opnames met kinderen onder de 13 jaar.

Zie ook het Privacy statement.


Ik wil mij uitschrijven bij GetDiscovered.com. Hoe doe ik dit?


Jammer om te horen dat jij je wil uitschrijven bij ons. Door in te loggen, kun jij je hele account zelf verwijderen. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven jouw naam staan. Klik hier op, en klik vervolgens op "Account verwijderen". Bevestig jouw keuze. Mocht je meerdere profielen onder hetzelfde e mailadres hebben staan die je wilt laten uitschrijven, moet je dit per profiel doorlopen. 


Nadat je je keuze hebt bevestigd, is het profiel verwijderd, en hiermee alle gegevens uit onze database. Je kunt je uiteraard weer geheel gratis inschrijven via onze site, wanneer je via ons benaderd wil worden voor opdrachten.


Hoe vaak kan ik mijn profiel updaten?


Je kunt jouw profiel ongelimiteerd blijven updaten. Het is daarom ook geen onverstandig idee om dit goed bij te houden. De meeste zaken zullen niet zo snel veranderen, maar mocht je toevallig in een hele korte periode aangekomen of afgevallen zijn, is het handig om even je kledingmaten na te lopen.


Voeg regelmatig nieuwe foto's aan jouw profiel toe. Niet alleen als je een nieuw kapsel hebt, maar opdrachtgevers vragen soms meerdere foto's op, en dan is het handig als er meerdere foto's getoond kunnen worden van hoe je er nu uitziet met verschillende gezicht uitdrukkingen.

Als je jouw foto's kritisch bekijkt, en je vermoedt dat je hier niet meer op lijkt, dan kun je ze beter verwijderen; het is vervelend als de opdrachtgever jou boekt op basis van een foto waar je niet meer op lijkt, want dan mag je weer onbetaald naar huis als ze op de set constateren dat je niet meer inzetbaar bent voor hen (los van het feit dat je mogelijkerwijs hiermee de shoot in gevaar kan brengen, gezien ze nu niemand hebben om mee te draaien).


Kinderen veranderen natuurlijk voortdurend, dus het is raadzaam om profielen van kinderen met grote regelmaat bij te werken. Niet alleen veranderen hun (kleding)maten snel, maar ook qua uiterlijk kan er veel verschil zitten binnen een paar maanden.


Hoe voeg ik foto's toe, en hoe kan ik ze verwijderen?


Als je inlogt op onze website, dan kom je meteen in jouw profiel terecht, en je ziet direct een knopje met "foto's/video". Als je daar op drukt zie je een overzicht van al jouw foto's en jouw video (momenteel kun je nog maar één link toevoegen naar een video).


Vanuit dit scherm heb je de optie om een foto toe te voegen, te verwijderen, en te croppen. Hou er rekening mee dat foto's door ons vierkant te zien zijn, dus het kan zijn dat bijvoorbeeld jouw gezicht niet netjes in het midden komt als je een foto in een ander formaat upload.


Kan ik mijn CV in PDF-formaat toevoegen aan mijn profiel?


Helaas is dat momenteel nog niet een mogelijkheid. Wél is er een veldje in jouw profiel waarin je de tekst van jouw CV kunt plakken; dit kan bij het veldje "Ervaringen/Curriculum Vitae (in tekst)".


Werkwijze


Je staat nu ingeschreven bij Get Discovered. En nu?


Wanneer jouw profiel helemaal is afgerond en ingevuld, ben je 'zichtbaar' voor opdrachtgevers. Vanwege de AVG ziet een opdrachtgever enkel jouw foto's, wat globale informatie (zoals bijvoorbeeld jouw maten) en een ID-nummer. Dat ID-nummer is niet openbaar en is enkel bij ons bekend. Je hoeft je dus geen enkele zorgen te maken dat iedereen zomaar bij jouw gegevens kan, of jouw profiel kan inzien; alleen de opdrachtgevers die bij ons geregistreerd zijn, kunnen jouw foto's zien.


Aanmelden voor opdrachten.


Je kunt nu op twee manieren aan opdrachten komen:


- Je kunt per mail benaderd worden of je beschikbaar bent voor een bepaalde opdracht.

- Je kunt zelf reageren op een opdracht die je ergens ziet staan.

Dat eerste spreekt voor zich: je ontvangt een mail, en hierin staan alle op dat moment bekende details, én hoe je je aan kunt melden.


Bij de tweede optie moet je zélf nog een handeling verrichten. Wanneer je ingelogd bent op onze website, dan zie je bovenin een knopje met "Castingoproepen" staan. Als je vervolgens op "Nieuw" drukt, dan zie je alle oproepen die op dit moment openstaan waarvoor je je eventueel zou kunnen opgeven. Als je op de opdracht klikt, dan krijg je een omschrijving te zien, met alle voorlopige info die er op dit moment bekend is. 


Pas je in het profiel en ben je beschikbaar? Dan druk je op "AANMELDEN".

Ben je niet langer meer beschikbaar? Dan loop je dezelfde stappen door, maar ditmaal druk je op "AFMELDEN".


Het aantal opdrachten hangt natuurlijk af van de tijd van het jaar, maar ook of je in een bepaald profiel past. Daarom is het belangrijk dat jouw profiel altijd volledig up to date is!


Ik heb mijzelf beschikbaar gesteld voor een opdracht. Wat gaat er nu gebeuren?


Nadat jij je hebt opgegeven voor een opdracht, kom je automatisch tussen alle aanmeldingen te staan. De opdrachtgever/productie/regie/eindklant krijgt de voorstellen te zien met jouw foto's (dus zorg ervoor dat jouw foto's duidelijk, representatief en up to date zijn).


Voordat het duidelijk is wie er geboekt mag worden, gaan dergelijke voorstellen doorgaans langs verschillende teams die graag ook een zegje wil doen hierover. Wist je dat er, afhankelijk van het type productie, toch al gauw 20 mensen een oordeel moeten geven voordat de definitieve selectie vast staat? Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je beschikbaar bent en blijft wanneer je je ergens voor hebt opgegeven. Het is haast niet te doen als niemand kan rekenen en vertrouwen op jouw beschikbaarheid.


Nadat de keuzes zijn gemaakt, ontvang je een mailtje of je wel of niet geboekt bent. Je krijgt dus altijd een mailtje! Het kan soms wel wat langer duren voordat je bericht te horen krijgt, vooral als een voorstel ter goedkeuring langs meerdere teams moet gaan.


Het kan zijn dat je direct in dát mailtje alle "call info" al krijgt. "Call info" is alle informatie die je nodig hebt om goed op de set aan te komen: het adres, tijd van aanwezig zijn (calltijd) en naam + telefoonnummer van jouw contactpersoon op de set is sowieso onderdeel van deze "call info". Vaak zit er nog een kleding briefing bij, en wellicht wat andere verzoeken. Lees altijd alle mails goed door!


Wat houdt "call info" in en wanneer ontvang ik deze?


Uiterlijk één dag van tevoren ontvang je van ons altijd de bevestigingsmail met hierin de call info, oftewel een briefing. Hierin staan de algemene gegevens zoals de locatie en tijden, maar ook bijvoorbeeld de parkeergelegenheid of andere zaken die voor jou belangrijk zijn.


Lees de bevestigingsmail altijd goed door voordat je aan de slag gaat. Wij vragen altijd een reactie per mail te sturen naar ons, zodat wij weten dat jij alles goed hebt ontvangen en wij op je kunnen rekenen. Lees deze bevestigingsmail goed door, want vaak vragen wij je nog iets mee te sturen in jouw reactie. 


Sowieso wordt er ook nog extra gevraagd naar jouw rekeningnummer. Omdat jij zelf mag bepalen op welk rekeningnummer een vergoeding gestort gaat worden, nemen wij nooit klakkeloos jouw rekeningnummer van een vorige opdracht over; mocht je tussentijds gewisseld zijn van bank, of heb je een ander rekeningnummer opgegeven om wat voor reden dan ook, dan kan dat achteraf voor problemen zorgen die wij graag willen voorkomen.


Tot slot is het belangrijk om op de mail te reageren, omdat onderaan de digitale versie van een quitclaim staat. Steeds minder producties werken graag met de papieren versie van de quitclaim, en maken gebruik van een dergelijke methode. Het kan natuurlijk zijn dat een productie op de set aan je vraagt om nog een papieren versie in te vullen en te ondertekenen, daar staan zij vrij in.

Bij geen reactie nemen wij altijd even telefonisch contact met je op om het te bevestigen.


Waarom moet ik de hele dag beschikbaar zijn en blijven?


Zodra jij je beschikbaar hebt gesteld voor een opdracht, is het belangrijk dat je beschikbaar bent en blijft tot je hoort of je wel of niet geboekt bent. Zodra je, om wat voor reden ook, niet langer meer beschikbaar bent, dan dien je dit direct door te geven zodat wij de opdrachtgever hiervan op de hoogte kunnen stellen. Dit geldt natuurlijk vóórdat je weet dat je geboekt bent. Als je al geboekt bent, vertrouwen wij er op dat jij er alles aan doet om jouw afspraak na te komen.


Wij proberen in oproepen altijd een indicatie aan te geven wat de schatting van tijden voor een opname zijn. Echter, in deze branche is niets zo veranderlijk als een draaidag, en daarom kan het voorkomen dat de tijden (en soms zelfs de locatie) vlak voor de opnames nog aangepast worden.

Zoals wij er op vertrouwen dat jij beschikbaar bent en blijft, en tijdig aan ons doorgeeft wanneer hierin iets wijzigt, mag jij er op vertrouwen dat wij jou altijd zo snel mogelijk op de hoogte stellen van nieuwe info omtrent een opdracht.


Ik heb een opdracht gedaan. Wanneer mag ik de betaling verwachten?


De betaling vindt doorgaans ongeveer zes weken na opnamedatum plaats. Officieel is het wettelijke betaaltermijn van castingbureaus maximaal drie maanden, maar wij doen er alles aan om jullie zo snel mogelijk te betalen. Wij betalen zodra de opdrachtgever betaald heeft, en zíj hebben maximaal zes weken na opnamedatum om te betalen. 

Doorgaans hebben zij niet de gehele betaaltermijn nodig om te betalen, en daarom komt het voor dat wij vaak sneller dan de gestelde zes weken jouw vergoeding aan jou hebben overgemaakt.


Omdat wij helaas niet voor alle producties de betalingen kunnen voorschieten, zijn wij helaas genoodzaakt te wachten tot de opdrachtgever betaald heeft. Je mag erop vertrouwen dat wij jullie vergoedingen direct overmaken zodra de opdrachtgever betaald heeft.


Algemene Vragen


Wat zijn mijn kledingmaten?


Het kan natuurlijk zo zijn dat je bepaalde kledingmaten van jezelf niet weet. Een handige site waar je een kijkje kunt nemen, voor zowel dames als heren, is https://www.kledingmaten.nl/  en anders anders adviseer ik je om een goede kledingwinkel binnen te lopen om dit na te vragen. De meeste winkels zijn erg behulpzaam hiermee!


Wat is het verschil tussen een confectiemaat en een 'normale' kledingmaat?


Doorgaans worden pakken en andere nette kleding nooit gemeten in maten als S/M/L/XL/etc, maar worden ze aangeduid met getallen. Voor heren kan een confectie- of pakmaat bijvoorbeeld 50 zijn, en voor dames kan een pantalon bijvoorbeeld 38 zijn.


Kan ik meerdere video´s uploaden aan mijn profiel?


Op dit moment is het helaas niet mogelijk om video's te uploaden aan jouw profiel, maar je hebt wel de mogelijkheid om één linkje bij je foto's/video's toe te voegen. Wij adviseren om hier jouw showreel aan toe te voegen. Als je meerdere linkjes hebt, dan raden wij je aan om deze onder het kopje "Ervaringen/Curriculum Vitae (in tekst)" te vermelden.


Wat bedoelen we met C.V.?


Eigenlijk is het C.V. waar wij om vragen niet zo veel verschillend als een “normale” C.V.. Uiteraard zijn wij benieuwd naar jouw creatieve (bijvoorbeeld acteer) C.V.! Wij vragen jou wel om meer aandacht te schenken aan je uiterlijke kenmerken (maten, speciale kenmerken etc). Daarnaast is je echte leeftijd en speelleeftijd belangrijk om erbij te vermelden. Geef ook je andere kwaliteiten aan (accenten, special skills etc).


Ik sta al ingeschreven, waarom moet ik alsnog mijn gegevens sturen?


In onze opdrachten vragen wij altijd om je recente gegevens, 06-nummers en één (of meerdere) recente foto('s) en bij betalen je IBAN reknr.. Wij vragen dit omdat we dan zeker weten dat alle gegevens juist zijn. Je kan bijvoorbeeld naar de kapper zijn geweest, 10 kilo zijn afgevallen of een andere bankrekening hebben geopend sinds de laatste opdracht.


Ook kan je een nieuw nummer hebben of wat ouder geworden zijn. Zijn jouw foto’s en gegevens in ons bestand 100% up to date? Vermeld dit dan in de mail. Dan hoef je alleen een recente foto ter controle mee te sturen.


Financieel


Hoeveel verdien ik?


Wij vinden het belangrijk dat iedereen altijd een minimale (onkosten)vergoeding krijgt voor de geleverde diensten, en daarom hebben wij alleen maar opdrachten waarbij je een vergoeding krijgt. Soms zijn dit kleine (onkosten) vergoedingen en soms zijn dit grote bedragen. De grotere bedragen ontvang je vaak bij een commercial of een echte rol. 


Alle vergoedingen die zijn voldaan, worden gezien als inkomsten (bruto bedragen) en dien je dus op te tellen bij je inkomen bij de belastingdienst.

Wij proberen altijd zo transparant mogelijk te zijn wat de vergoeding betreft; het is immers prettig dat het voor iedereen helder is wat de vergoeding is. Daarom vermelden wij altijd wat de totale vergoeding is voor een opdracht. Als er niet expliciet vermeld staat dat je reiskosten apart vergoed worden, dan zit dit al bij de vermelde vergoeding inbegrepen.


Hoe word ik uitbetaald?


Er zijn een paar manieren waarop figuranten worden uitbetaald.


- Contant. Het komt steeds minder vaak voor dat de vergoeding contant op de set wordt betaald. Dat heeft vooral te maken door een belastingtechnische wetswijziging die is doorgevoerd, waardoor een productie door heel wat hoepels moet springen om dit voor elkaar te krijgen. Die spreekwoordelijke hoepels zijn niet altijd voorhanden, en daarom verdwijnt de contante betaling steeds vaker van de set. Als er niet specifiek vermeld wordt dat een betaling contant is, dan mag je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat de betaling niet contant is.


- Per bank. Dit is de meest voorkomende vorm van betaling. De vergoeding zal met ongeveer zes weken na opnamedatum overgemaakt worden op jouw bankrekening. Hierbij wordt de IB47-regeling gehanteerd.

Acteurs, presentatoren en modellen kunnen uiteraard gebruik maken van de IB47-regeling, een verloningservicebureau (denk bijvoorbeeld aan Raakvlak, Tentoo of You Name It!) of zelf een factuur sturen.

Wanneer word ik uitbetaald?

De betaling vindt doorgaans binnen zes weken na opnamedatum plaats. Officieel is het wettelijke betaaltermijn van castingbureaus maximaal drie maanden, maar wij doen er alles aan om jullie zo snel mogelijk te betalen. Wij betalen zodra de opdrachtgever betaald heeft, en zíj hebben maximaal zes weken na opnamedatum om te betalen. Doorgaans hebben zij niet de gehele betaaltermijn nodig om te betalen, en daarom komt het voor dat wij vaak sneller dan de gestelde zes weken jouw vergoeding aan jou hebben overgemaakt.


Omdat wij helaas niet voor alle producties de betalingen kunnen voorschieten, zijn wij helaas genoodzaakt te wachten tot de opdrachtgever betaald heeft. Je mag erop vertrouwen dat wij jullie vergoedingen direct overmaken zodra de opdrachtgever betaald heeft.


Hoe zit het met de reis- en parkeerkosten die ik maak?


Onze vergoeding is altijd inclusief reis- en parkeerkosten, tenzij anders vermeldt in de opdracht. Indien er een reis- en/of parkeerkosten vergoeding aanwezig is (indien dit aanwezig is, wordt dit altijd apart specifiek vermeld), dien je de gemaakte kosten direct aan het einde van jouw opdracht aan ons door te geven. Bij treinkaartjes en parkeerkosten dien je een kopie van jouw gemaakte kosten te overhandigen. Dit moet op dezelfde dag van de opdracht gebeuren, omdat onze factuur doorgaans de dag ná de opnamedatum verstuurd wordt.


Wat is een buy-out en/of uitkoopbedrag?


Een buy-out is een vergoeding voor een publicatie van het gezicht van het talent. Een buy-out wordt alleen uitgekeerd als het gedraaide item daadwerkelijk wordt uitgezonden. De buy-out vervalt ook als je eruit geknipt wordt in het uiteindelijke product. Een uitkoopbedrag is het bedrag waar de bemiddelingskosten al vanaf zijn. Let op: de wettelijke belastingen zijn hier nog niet vanaf gehaald.


Op de set - tips van de pro's :-)


Kleding


Zoals je weet moet je doorgaans een aantal setjes kleding mee nemen naar een draaidag. Het is slim om alvast dát aan te hebben waarvan jij denkt dat dat het beste is voor de desbetreffende scène. Het komt dan vaak voor dat er niet eens naar de rest van je kleding gekeken wordt, maar neem wel altijd extra setjes mee! Soms zit je er net naast met wat ze willen, of bedenk je eens dat al jouw collega's toevalligerwijs hetzelfde aan heeft. Dat ziet er natuurlijk niet uit, en dan is het belangrijk dat je alternatieven mee hebt.


Door regelgeving is het vaak ongewenst als je logo's/merknamen zichtbaar hebt op jouw kleding. Probeer daarom altijd met neutrale, (visueel) merkloze kleding aan te komen.

Wat verder niet goed werkt op camera: volledige outfits in één kleur, kleding met fijne lijntjes of ruitjes, hele felle kleuren.

Wachten

Op de set is vaak erg lang wachten voor cast en figuratie. Dit heeft zo zijn redenen, maar hoe ga je hiermee om? Neem vooral iets mee waarmee jij jezelf (stil) kunt bezighouden, zoals bijvoorbeeld een boek, of huis/schrijfwerk.


Spelletjes en dergelijke worden afgeraden: ten eerste zit niet iedereen daar op te wachten, maar ten tweede kan dit soms zó gezellig worden, dat het geluid overlast brengt op de set. Ook is het dan lastig om snel de aandacht van iedereen te krijgen als productie jou nodig heeft.


Ondanks het feit dat je misschien lekker kunt Netflixen op jouw telefoon tijdens het wachten, is het niet handig om iets mee te nemen waarbij je oordopjes in moet doen; zo kun je aanwijzingen van de productie niet (tijdig) horen.


Eten/catering


Zorg ervoor dat je altijd al goed gegeten hebt voordat je op de set aankomt. Op een set zal altijd wel een minimale catering aanwezig zijn met drinken en iets te snacken, maar het kan altijd duren voordat ze klaar zijn met het opzetten van dit hoekje. Het is ook niet geheel onverstandig om ervoor te zorgen dat je zelf iets mee hebt. Zo voorkom je dat je een flauwte krijgt als het allemaal even wat langer duurt.


Vandaag de dag proberen ze altijd rekening te houden met allerlei eetgewoonten (bijvoorbeeld vegan), maar ook hierbij is het niet geheel onverstandig om ervoor te zorgen dat je in ieder geval zélf voorzien bent, zeker als je weet dat je een bepaalde allergie hebt.


Als je niet voor de volle dag geboekt bent, kan het zo zijn dat jouw scenes precies vóór of ná de lunch is. "Lunch" is een term die gebruikt wordt voor de warme maaltijd. Op elke draaidag is er een lunch voor de gehele cast en crew. Op welk tijdstip de "lunch" valt, is vooraf nooit bekend.


Wanneer je mee gaat lunchen, dan merk je al snel dat er een bepaalde volgorde is hoe men gaat opscheppen. Als eerste gaat de crew aan de slag; zij hebben namelijk het kortste de tijd om te lunchen, want ná de lunch moeten zij ervoor zorgen dat alles weer snel is omgebouwd, klaar voor de volgende scene. Nadat de crew heeft opgeschept, is de cast aan de beurt. Onder de "cast" verstaan wij de acteurs. De reden waarom zij zo snel mogelijk moeten eten, is omdat zij vaak daarna de garderobe en visagie in moeten, (camera)repetities hebben, etc etc. Na het eten hebben zij dus niet zo veel tijd om zich klaar te maken voor de volgende scenes.


Tot slot mag de figuratie opscheppen. De figuratie hoeft namelijk pas als allerlaatste op de set te zijn, en zijn doorgaans al de hele dag in de juiste kleding. Veel mensen denken dat de figuranten pas als laatste mogen eten omdat ze niet als volwaardig onderdeel worden gezien, maar gelukkig is niets minder waar; ze willen graag zo efficiënt mogelijk werken zodat e.e.a. voor allen vlot verloopt. 


Ik heb een vraag maar hij staat er niet bij.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je nog een bepaalde vraag hebt die hier niet bij staat. Stuur gerust een mailtje naar info@getdiscovered.com en wij proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.